romanian_version
english version
german version
french version
italian version
hebrew version
Facebook
Twitter
Email

DOAR FAPTE. FĂRĂ COMENTARII.
Cu o singură excepție

Azi: 2025-04-20

la multi ani

Când e să te împuști în picior de prea multă libertate economică

Vehiculele de luptă Stryker, esențiale pentru Armata SUA, se confruntă cu provocări neașteptate din cauza locului lor de producție. Contrar așteptărilor, aceste mașini vitale nu sunt fabricate pe teritoriul american, ci în Canada. (de aici)

Programul Stryker se află într-o situație dificilă din cauza unor decizii recente ale administrației de la Washington. Concret, noile tarife de 25% impuse de administrația Trump asupra automobilelor produse în Canada vor afecta direct aceste vehicule militare.

Stryker-urile sunt produse de General Dynamics Land Systems Canada într-o fabrică din Ontario. Cu nouă brigăzi de luptă Stryker și peste 4.400 de vehicule în diverse configurații, impactul acestei decizii asupra flotei americane este semnificativ. Începând cu 2 aprilie, această uzină și toate vehiculele produse acolo vor fi supuse tarifelor de 25% impuse de administrația Trump asupra automobilelor fabricate în Canada.

Situația evidențiază o vulnerabilitate strategică importantă: dependența armatei SUA de producția externă pentru echipamente critice de luptă. În absența unor capacități de producție interne, întreaga flotă Stryker va fi afectată până la identificarea unei soluții alternative.

Stryker reprezintă un compromis între unitățile de infanterie ușoară și tancurile grele, oferind un echilibru între mobilitate, protecție și putere de foc.

Producția sa în Canada se datorează faptului că Pentagonul a ales designul Stryker pe baza LAV III canadian, care, la rândul său, este derivat din familia de blindate Piranha, la bază elvețiană. Mașinile de luptă Stryker au fost folosite pe scară largă în războiul din Irak (2003), în Afganistan și, mai recent, în războiul din Ucraina, demonstrându-și eficiența atât în războiul convențional, cât și în operațiunile asimetrice.

Această dezvoltare neașteptată ridică întrebări serioase despre securitatea aprovizionării și autonomia militară a SUA, subliniind necesitatea de a reconsidera procedura de aprovizionare pentru echipamentele militare esențiale. Noile tarife impuse de administrația Trump asupra automobilelor fabricate în Canada afecteaza nu doar producția de noi unități, ci și lanțul de aprovizionare pentru întreaga flotă existentă de Stryker.

Astfel, administrația americană va trebui să găsească o soluție rapidă, având în vedere că Stryker rămâne o componentă esențială a capacității SUA de a purta război. Ceva de genul instrucțiunilor de aplicare a legii de la noi, dacă tot e ca americanii să învețe ceva de la români.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *