romanian_version
english version
german version
french version
italian version
hebrew version
Facebook
Twitter
Email

DOAR FAPTE. FĂRĂ COMENTARII.
Cu o singură excepție

Azi: 2025-03-24

la multi ani

Google și dilema extensiilor Chrome

Google Chrome Will Soon Disable Extensions
Între inovație și interese comerciale

De mai mulți ani, Google înceacă să modifice sistemul de extensii Chrome, aparent cu scopul de a moderniza platforma. Însă, aceste schimbări ar putea avea un impact negativ asupra extensiilor populare pentru blocarea reclamelor și protecția datelor personale, precum uBlock Origin și AdBlock.

Motivul din spatele acestor modificări pare a fi legat de interesele comerciale ale Google. Fiind proprietarul Google Ads, cea mai mare platformă de publicitate online și principala sursă de venit a companiei, Google are un interes clar în a maximiza expunerea utilizatorilor la reclame și colectarea de date. Inițiativa Google nu este o surpriză în contextul tentativelor acestuia de a inăspri utilizarea YouTube fără reclame și politica agresivă de a impune o plată utilizatorilor care folosesc free platforma.

Noul format, Manifest V3, a fost prezentat incă de la inceputul anului 2021 ca o actualizare necesară, dar implementarea sa a fost amânată din cauza rezistenței dezvoltatorilor de extensii. Aceștia au argumentat că noul format limitează semnificativ funcționalitatea extensiilor existente, fiind practic un regres mai degrabă decăt o modernizare.

Recent, Google a început să afișeze avertismente pentru extensii precum uBlock Origin, sugerând că acestea ar putea fi dezactivate în viitor pentru a proteja „confidențialitatea și securitatea utilizatorilor”. Acest lucru a stârnit îngrijorări că Google încearcă să elimine extensiile care interferează cu modelul său de afaceri bazat pe publicitate.

Poziția Google

Este posibil ca această extensie să nu mai fie acceptată în curând, deoarece nu respectă cele mai bune practici pentru extensiile Chrome”, se arată pe pagina Chrome Web Store pentru extensia uBlock Origin.

Pentru a vă proteja mai bine confidențialitatea și securitatea, Chrome și magazinul de extensii Chrome necesită extensii actualizate pentru a respecta noile cerințe. Prin aceasta, Chrome poate dezactiva extensiile care nu îndeplinesc aceste cerințe.”

Consecințe

Criticii susțin că Manifest V3 a fost special conceput pentru a îngreuna funcționarea extensiilor de blocare a reclamelor, limitând capacitatea acestora de a procesa eficient un număr mare de parametri web.

Dar initiativa Google ar putea fi o sabie cu două tăișuri. Pentru utilizatorii care doresc să păstreze extensiile V2, există alternative. Mozilla, de exemplu, a confirmat că va continua să suporte extensiile Manifest V2 în browserul Firefox, oferind o opțiune pentru cei care caută o experiență de navigare mai personalizabilă și orientată spre confidențialitate.

Și fără reclame. Reacția utilizatorilor ar putea fi subestimată și reculul Chrome pe market browser share ar putea fi semnificativ. Asta după ce deja Edge a avansat serios ca urmare a capabilităților AI incluse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *